Als aios leer je het vak door te observeren, door te doen en door leerpunten te halen uit de feedback van je opleider en collega’s. Om ervoor te zorgen dat je je ontwikkelt in de richting die bij je past, maak je met je opleider afspraken over leerdoelen en leeractiviteiten. Tijdens diverse gesprekken houden jullie samen de vinger aan de pols over de voortgang in je ontwikkeling. Maar wat bespreek je nu eigenlijk tijdens zo’n gesprek? En hoe moet je daarop voorbereiden?
Tijdens je opleiding voer je verschillende gesprekken met je opleider:
Introductiegesprek
Dit gesprek voer je aan het begin van elke stage of elk nieuw opleidingsonderdeel. Dit gesprek gaat over de wederzijdse verwachtingen: wat kun je verwachten aan opleidingsactiviteiten? Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw leerdoelen of specifieke interesses tijdens de stage aan bod komen?
Voortgangsgesprek
Dit gesprek kun je beschouwen als een tussentijdse evaluatie. Ligt je ontwikkeling op koers? Wat gaat goed, wat kan beter? Tijdens het voortgangsgesprek kijken jij en je opleider ook vooruit, naar leerdoelen voor de komende periode. Voortgangsgesprekken heb je in het eerste opleidingsjaar minimaal vier keer, in het tweede en derde opleidingsjaar minimaal twee keer en in de overige jaren minimaal één keer per opleidingsjaar.
Geschiktheidsbeoordeling
Aan het eind van elk opleidingsjaar bepaalt je opleider of je de opleiding mag voortzetten. Dit is een verplicht onderdeel in de opleiding, vastgelegd in de regelgeving. De opleider beoordeelt of de ontwikkelde competenties het niveau hebben bereikt dat in de betreffende fase van je opleiding mag worden verwacht. Soms leidt de beoordeling tot een intensiveringstraject.
Handige checklist
Deze gesprekken spelen een belangrijke rol binnen je opleiding en leerproces. Dus het is goed om vooraf na te denken wat je uit deze gesprekken wilt halen.
Op www.medischevervolgopleidingen.nl/gesprekscyclus vind je handige checklists met praktische tips waarmee je deze gesprekken optimaal kunt voorbereiden.