Als a(n)ios aan het roer van jouw professionele ontwikkeling

Opleiding en ontwikkeling

Wij streven naar een veilig opleidingsklimaat waarbij de kwaliteit van de opleiding en individuele ontwikkeling van a(n)ios voorop staan. Wij doen dat door ons uit te spreken namens de a(n)ios in de landelijke gremia van het opleidingslandschap. Jij kan dit doen door je uit te spreken in jouw ziekenhuis, vereniging of vakgroep. Op deze pagina vind je alles wat je wilt weten over jouw mogelijkheden en rechten tijdens jouw opleiding en ontwikkeling als a(n)ios in het ziekenhuis.

De vier thema's van onze visie opleiding

B
E
Kwaliteit van de opleiding

Inhoud opleiding

  • De opleiding biedt voldoende en complete blootstelling aan vereiste ziektebeelden inclusief bijbehorende praktische vaardigheden binnen het specialisme waarin de aios wordt opgeleid. Hierbij is er de mogelijkheid tot het behalen van de benodigde EPA’s (entrustable professional activities) binnen de OOR (opleidingsregio) zoals beschreven in het Landelijke Opleidingsplan (LOP).
  • Als de individuele opleidingsdoelen niet binnen de eigen opleidingsregio kunnen worden gerealiseerd, wordt de aios in staat gesteld de gemiste blootstelling in een andere opleidingsinstelling op te doen.
  • Het ultieme doel is dat de aios met diens individuele opleidingsplan volledige autonomie krijgt over de eigen opleiding en zelf de keus heeft waar (onderdelen van) de opleiding gevolgd wordt ten behoeve van het ontwikkelen tot de gewenste medisch specialist.

Bedrijfsvoering

  • Alle verplichte cursussen van een opleiding worden volledig vergoed vanuit het opleidingsbudget.
  • De leerdoelen en het leerproces van de aios zijn leidend en zo min mogelijk onderhevig aan de reguliere bedrijfsvoering van de opleidingsinstelling.
  • Binnen elke opleiding dient structureel overleg tussen de vakgroep en aios (opleidingsvergadering) plaats te vinden ter bevordering van de kwaliteit van de opleiding en het werk- en opleidingsklimaat.
  • De verdeling van aios over opleidingsinstellingen moet gebaseerd worden op gewaarborgde opleidingscapaciteit, facilitaire ondersteuning en met voldoende blootstelling aan (poli)klinische werkzaamheden.
  • De aios wordt opgeleid in een opleidingsinstelling met roosters en dienstroosters die voldoen aan de huidige wet- en regelgeving en met goede arbeidsomstandigheden.

Structureel doorontwikkelen

  • Binnen elke opleiding is aandacht, opleidingstijd en ruimte voor nieuwe thema’s, zoals samen beslissen, technologische innovatie, leefstijlinterventie, duurzaamheid en discipline overstijgend onderwijs.

Meer weten? Zie ons visiedocument.

B
E
Veilig opleidingsklimaat

  • Elke aios dient te werken en opgeleid te worden in een veilig opleidingsklimaat.
  • Een veilig opleidingsklimaat dient onderdeel te zijn van de landelijke opleidingsplannen en dus van voortgangsgesprekken tussen aios en opleider.
  • Voortgangsgesprekken behoren structurele en constructieve feedback door de opleider te omvatten gericht op groei en het individuele leerproces van de aios.
  • In elke zorginstelling waar aios werkzaam zijn dient een laagdrempelige, onafhankelijke meldstructuur aanwezig te zijn voor meldingen over een onveilig opleidings-of werkklimaat.
  • Er is landelijk bij de relevante gremia aandacht, bewustzijn en structurele agendering dat een veilig opleidingsklimaat essentieel is voor optimale kwaliteit van de medische vervolgopleidingen.
  • Er is een landelijke richtlijn of handreiking over de inhoud en determinanten van een veilig opleidingsklimaat.

Meer weten? Zie ons visiedocument.

B
E
Individueel opleiden

  • Alle aios hebben bij de start van hun opleiding een gesprek om het individuele opleidingsplan te maken. Hierin wordt rekening gehouden met de ervaring van de aios en de individuele carrièrewensen. Aios die een vooropleiding moeten doen, kunnen in samenspraak met hun opleider de opleidingsinstelling voor de vooropleiding zelf kiezen.
  • Tenminste jaarlijks wordt het individuele opleidingsplan geëvalueerd en zo nodig aangevuld, passend bij de richting waarin de aios zich binnen de opleiding wil ontwikkelen (fasegerichte taken).
  • In het individueel opleidingsplan is ook plaats voor de niet-klinische kerntaken, zoals wetenschap, management, onderwijs en innovatie. De aios dient de gelegenheid te krijgen om niet-klinische EPA’s binnen de opleidingsuren te kunnen behalen.
  • De aios krijgt de beschikbaarheidsbijdrage als opleidingsbudget om zo zelf de opleiding vorm te kunnen geven en autonomie over de eigen opleiding te verkrijgen. Zo worden ziekenhuizen optimaal gemotiveerd opleidingen met de hoogst mogelijke kwaliteit aan te bieden.

Meer weten? Zie ons visiedocument.

B
E
Loopbaanbegeleiding en coaching

  • Vanuit elke opleiding of zorginstelling moet het volgen van minimaal eenmaal één loopbaanbegeleidingstraject of coachtraject gefaciliteerd worden, gericht op de persoonlijke vragen en wensen van de aios
  • In voortgangsgesprekken met de opleider dient voorbereiding op de arbeidsmarkt besproken te worden.

Meer weten? Zie ons visiedocument.