Opleiden 2025

Opleiden 2025 was een project van de Federatie met een actieve betrokkenheid van De Jonge Specialist, waarbij de wetenschappelijke verenigingen samenwerkten om de medische-specialistische vervolgopleidingen structureel door te ontwikkelen en interprofessioneel in te steken op de werkvloer. Daarbij moesten actuele ontwikkelingen en innovaties zoals preventie, samen beslissen en e-health een plaats krijgen in de opleiding.

De Jonge Specialist onderschrijft het belang van deze ontwikkeling naar netwerkgeneeskunde in de opleiding. Dit vergroot de kans voor aios om zelf de regie te pakken in hun opleiding en zich verder te verdiepen in specifieke thema’s binnen hun interesseveld. Het project liep van 2018 tot 2023, waarbij zeer veel producten zijn opgeleverd ten behoeve van de opleiding; een samenwerking tussen opleiders, beleidsmedewerkers en aios. Hier kunnen aios zelf mee aan de slag. Inmiddels wordt er gewerkt aan het vervolgproject: Ruimte voor Opleiden.

B
E
Interprofessioneel samenwerken en opleiden

Ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de maatschappij vragen een andere kijk op de organisatie van de zorg en op de beroepsuitoefening van zorgprofessionals. We werken als dokter niet alleen, maar in allerlei verschillende teams en samenwerken in netwerken wordt steeds belangrijker. De medisch-specialistische vervolgopleidingen spelen met Opleiden 2025 op deze ontwikkeling in door interprofessioneel samenwerken onderdeel te maken van de opleiding. Meer informatie? Er zelf mee aan de slag? Klik hier!

Of kijk bijvoorbeeld het Opleiden 2025 webinar: Hoe werkt dat, interprofessioneel samenwerken? eens terug.

B
E
Gezamenlijk standpunt aios-verenigingen interprofessioneel opleiden

De Jonge Specialist heeft samen met de andere aiosverenigingen van huisartsen (LOVAH), sociaal geneeskundigen (LOSGIO), artsen verstandelijk gehandicapten (VAAVG) en specialisten ouderengeneeskunde (VASON) een gezamenlijk standpunt opgesteld over interprofessioneel opleiden. Willen we de zorg in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief hoogstaand houden, dan moet de zorg namelijk meer in netwerken aangeboden worden. Dat betekent dat zorgprofessionals vanuit de verschillende clusters de zorg gezamenlijk organiseren rondom de patiënt. Als aios-verenigingen zijn we ervan overtuigd dat als we dit in de praktijk willen laten slagen, artsen al tijdens de medische vervolgopleidingen interprofessioneel moeten leren werken.

Interprofessioneel opleiden moet wat ons betreft gezamenlijk worden vormgegeven door de clusters 1 (Huisartsgeneeskunde – LOVAH, VASON en VAAVG), cluster 2 (Medisch Specialismen – DJS) en cluster 3 (Sociale Geneeskunde – LOSGIO). Niet door extra competenties of nieuwe onderdelen toe te voegen aan de opleidingen, maar door de hiervoor benodigde vaardigheden structureel in te bedden binnen de bestaande opleidingen en opleidingsonderdelen.

Gezamenlijk standpunt Interprofessioneel Opleiden – aiosverenigingen

B
E
Samen beslissen

Samen beslissen begint met het besef bij de medisch specialist en patiënt dat ze elkaar nodig hebben. De medisch specialist heeft de medische kennis en de patiënt kent zijn of haar situatie het beste. Een goed ingericht proces van samen beslissen met voldoende ruimte voor dialoog helpt arts en patiënt om samen tot de best passende medische behandeling te komen. Wil je weten in hoeverre jij zelf al de basiscompententies van Samen beslissen in de praktijk brengt en welke vaardigheden je nog verder kunt ontwikkelen? Doe dan de zelfscan Samen beslissen van de Federatie. Of bekijk welke trainingen, materialen en andere hulpmiddelen nog meer beschikbaar zijn op dit Opleiden 2025 thema om je verder te verdiepen. Klik hier!

B
E
Innovatie en e-health

De zorg wordt de komende jaren geconfronteerd met een stijgende vraag, die bovendien steeds complexer wordt. Innovatie is de sleutel om de zorg ook voor de toekomst kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk te houden. Veel patiënten hebben zelf ook de weg gevonden e-health applicaties zoals verschillende apps, sporthorloges en andere voorbeelden van nieuwe technologieën om de eigen gezondheid te monitoren. Maar wat is betrouwbaar? En hoe kun je e-health toepassingen het beste inzetten? Of heb je zelf een idee om een innovatie te implementeren en zoek je handvatten om dat aan te pakken? Bekijk de themapagina Innovatie en e-health voor bijvoorbeeld het actuele aanbod van trainingen, een concreet stappenplan om dit onderwerp te integreren in je opleiding of praktijkverhalen van anderen.

B
E
Preventie

Leefstijlinterventies zijn vrijwel voor alle specialismen relevant, omdat preventie bijdraagt aan toegankelijke, innovatieve en betaalbare zorg. Medisch specialisten spelen een belangrijke rol in preventie van ziekte en het behoud van functioneren, zowel voor de individuele patiënt als voor de samenleving. Wil jij in je opleiding aan de slag met dit thema en de vraag hoe je patiënten kunt begeleiden in verandering? Bekijk dan eens één van de verschillende soorten onderwijsondersteunende materialen die binnen Opleiden 2025 werd ontwikkeld:

Aan de slag met nieuwe thema’s in je opleiding? Bekijk dan ook de Handreiking Aan de slag met nieuwe thema’s of download het stappenplan.