Rapportage DJS peiling veilig opleidingsklimaat

Uit een peiling van De Jonge Specialist (DJS) over het opleidingsklimaat onder 400 aios blijkt onder meer dat 30% het lastig vindt vrijuit te praten met hun opleider over de opleiding en werkomstandigheden. En slechts 29% van alle respondenten denkt dat visitatie de beste manier is om problemen in de opleiding voldoende te signaleren. De aios zijn onder meer bezorgd dat het bespreken van problemen negatieve gevolgen kan hebben voor het verloop van hun opleiding en verdere loopbaan. Uit de peiling blijkt ook dat bij aios nog veel onwetendheid is over waar zij terecht kunnen met eventuele problemen.  

De peiling van DJS brengt het huidige opleidingsklimaat in kaart. Een meerderheid (63%) kwalificeert het opleidingsklimaat als goed tot zeer goed en 70% geeft aan vrijuit met de opleider te kunnen praten over de opleiding en werkomstandigheden. Toch ziet DJS nog veel ruimte voor verbetering. Bestuurslid en aios kindergeneeskunde Anu ter Haar: ‘Vooral uit de open antwoorden van de peiling blijkt dat aios een sterke afhankelijkheidspositie ervaren ten opzichte van hun opleider. Omdat de opleider ook de rol heeft als beoordelaar van hun kennis, kunde en attitude, is 30% van de respondenten terughoudend bij het melden van problemen of klachten. Een zorgwekkend percentage, en dus gaat DJS zich samen met de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) en de Federatie Medisch Specialisten inzetten om die angst bij deze aanzienlijke groep aios weg te nemen, bijvoorbeeld door anoniem melden mogelijk te maken. Ons streven is dat alle aios zich veilig voelen om problemen aan te kaarten.’

Onwetendheid

Een ander punt van aandacht is het gebrek aan kennis bij aios over instanties waar zij terecht kunnen met een probleem of klacht. Zo weet slechts 20% van de respondenten dat zij bij klachten en geschillen terecht kunnen bij de RGS. Opvallend is ook dat 14% van de respondenten de Centrale Opleidings Commissie (COC) in het eigen ziekenhuis niet kent. Verder zegt 69% bij vragen of problemen rondom het opleidingsklimaat contact op te nemen met DJS, en 31% niet. Ter Haar: ‘Hier valt dus nog een wereld te winnen. Met de RGS en COC’s zijn we nu in gesprek om samen te kijken hoe zij hun belangrijke rol en functie bij aios onder de aandacht kunnen brengen, zodat het vertrouwen van aios in deze instanties groeit. We vinden het belangrijk dat aios weten dat ze veilig een melding kunnen doen. Daarnaast gaan we als DJS onze dienstverlening meer etaleren, zodat alle leden weten dat ze met vragen kosteloos bij ons terecht kunnen. Zowel voor opleidingszaken maar ook als het gaat om arbeidsrechtelijke en andere juridische kwesties.’

Visitaties

Een andere aanbeveling van DJS aan de RGS en COC’s betreft aandacht voor de positie van aios tijdens de visitaties. Slechts 29% van alle respondenten denkt op dit moment dat visitatie de beste manier is om problemen in de opleiding voldoende te signaleren. Daarbij blijkt uit de enquête dat 32% van de aios die een visitatie hebben meegemaakt, niet vrijuit durven te spreken, bijvoorbeeld over roostering, werkdruk en compensatie na dienst. Groepsdruk tussen aios onderling, angst voor consequenties voor de opleiding danwel de persoonlijke loopbaan spelen een rol. Een verbetering zou zijn dat alle betrokken aios altijd het visitatierapport kunnen lezen voordat dit met de opleiders besproken wordt.

Download het rapport met alle conclusies en aanbevelingen.

Heb je een (juridische) vraag? De onafhankelijke juristen van het Kennis- en Dienstverleningscentrum (KDC) staan voor jou klaar als DJS-lid. Lees meer op onze website.

21 okt 2021

Tags