Roosters en diensten: weet jij hoe het zit?

3 minuten leestijd

Bij De Jonge Specialist kun je als lid je dienstrooster laten toetsen aan de Arbeidstijdenwet, het Arbeidsbesluit en de regels uit de cao’s. Hiervoor is de Working Time Evaluator (WTE) ontwikkeld. In de WTE kun je per aios een rooster invullen met vooraf te definiëren diensten in een zelf te kiezen periode. Voor een zo volledig mogelijke toetsing adviseert DJS om een rooster van in ieder geval 12 weken aan te leveren. Je ontvangt binnen vijf werkdagen een uitgebreide terugkoppeling van je rooster retour met uitleg over eventuele waarschuwingen of overtredingen.

Veel aios(groepen) zijn je al voorgegaan en hebben, in overleg met hun werkgever en hun opleider, een kloppend en werkbaar rooster ingevoerd. Er zijn inmiddels zelfs instellingen die de toetsing door DJS verplicht stellen bij het invoeren van een nieuw rooster. 

Uit vragen die bij het Kennis- en DienstverleningCentrum (KDC) binnenkomen over roostering en de diverse regels, blijkt dat aios het lastig vinden om hun diensten juist te typeren. Met name het verschil tussen een normale dagdienst en een aanwezigheidsdienst is niet altijd duidelijk. Daarom leggen we het hieronder nog eens uit: 

Bereikbaarheidsdienst:

Dit is een aaneengesloten periode van maximaal 24 uur waarin de aios, zo nodig naast het verrichten van de ingeroosterde werkzaamheden, verplicht is om bereikbaar te zijn en op oproep zo spoedig mogelijk werkzaamheden te verrichten.

Dit betekent dat je 24 uur volledig bereikbaar kunt zijn, maar ook kun je na een dagdienst nog een aansluitende bereikbaarheidsdienst tot de volgende ochtend draaien.

In de bereikbaarheidsdienst gaat het om werkzaamheden op oproep: dit zijn spoedeisende, niet planbare werkzaamheden. 

Aanwezigheidsdienst

Dit is een aaneengesloten periode van maximaal 24 uur waarin de aios, zo nodig naast het verrichten van de ingeroosterde werkzaamheden, verplicht is fysiek op de arbeidsplaats aanwezig te zijn en om op oproep zo spoedig mogelijk werkzaamheden te verrichten

Behalve dat je in de instelling aanwezig moet blijven, verschilt deze dienst verder niet qua definitie van de bereikbaarheidsdienst. Ook hier gaat het om spoedeisende, niet planbare werkzaamheden die je op oproep verricht.

Het bijwerken van de administratie, de visite op zaal of andere reguliere en planbare werkzaamheden vallen hier dus niet onder. Die horen in een normale (dag)dienst thuis. 

Nachtdienst

Wanneer er meer dan 1 uur tussen 00.00 uur ‘s nachts en 06.00 uur ‘s ochtends wordt gewerkt, is de dienst een nachtdienst. Er gelden specifieke regels voor nachtdiensten rondom duur, rust en frequentie, maar deze regels gelden expliciet niet voor aanwezigheidsdiensten en bereikbaarheidsdiensten die ‘s nachts worden gedraaid. Net zoals bij normale dagdiensten, verricht je tijdens een nachtdienst reguliere en planbare werkzaamheden. 

Meer weten?

Kijk bij hulp&advies om de rooster check in te vullen of advies in te winnen via het DJS meldpunt.

Voor meer informatie over arbeidstijden bekijk onze folders in de bijlage.

Of neem contact op met het KDC via (030) 670 27 10 of via info@dejongespecialist.nl

Werken aan een gezonde werkomgeving en toekomst?

Word lid van De Jonge Specialist en profiteer van al onze lidmaatschapsvoordelen.