Nieuwe bestuursleden voor DJS gezocht!

5 minuten leestijd

De Jonge Specialist streeft naar de meest innovatieve, doelmatige en kwalitatief beste medische vervolgopleidingen ter wereld. Dit doen we door als onafhankelijke organisatie op te komen voor een gezond en veilig werk- en opleidingsklimaat, waar kwaliteit en individuele ontwikkeling voorop staan. We geven gevraagd en ongevraagd advies en bewaken de kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van de opleiding en werkomgeving van onze achterban. Door samen te werken met andere partijen in het zorglandschap, zoals de Federatie Medisch Specialisten en de LAD  bereiken we onze doelen. Het bestuur is gezamenlijk verantwoordelijk voor de koers en het beleid van de vereniging en bestaat uit een zeer diverse groep arts-assistenten. Het is tevens een zeer inspirerende leertuin om je te ontwikkelen op bestuurlijke en beleidsmatige competenties in je ontwikkeling tot medisch specialist. Is jouw interesse gewekt en wil jij op landelijk niveau de stem van alle arts-assistenten en arts-onderzoekers vertegenwoordigen?  

Dan is een functie als bestuurslid iets voor jou! We zijn op zoek naar 3 nieuwe bestuursleden!

Inhoud bestuursfunctie
Elk bestuurslid is verantwoordelijk voor meerdere dossiers, die zijn onderverdeeld in de portefeuilles Versterken vereniging & algemene zaken, PR & Communicatie, Arbeidsvoorwaarden, Arbeidsomstandigheden en Opleiding. Op de meeste dossiers werk je samen met een ander bestuurslid en vaak ook met actieve leden in projectgroepen en commissies. Hieronder vind je meer informatie over de inhoud van de functies en dossiers waar we nu versterking voor zoeken.

Algemeen bestuurslid Arbeidsomstandigheden
De Jonge Specialist maakt zich al jaren hard voor een gezond en veilig werk- en opleidingsklimaat. Als algemeen bestuurslid binnen de portefeuille arbeidsomstandigheden houd je je met collega-bestuursleden op dit dossier bezig met het uitzetten van de nationale enquête gezond en veilig werken, maak je plannen naar aanleiding van de enquêteresultaten en pak je actief vraagstukken op die aan arbeidsomstandigheden raken, zoals persoonlijke begeleiding, coaching en werkplezier.

Algemeen bestuurslid Opleiding
Naast een gezond en veilig werkklimaat, is ook een kwalitatief goede medisch specialistische vervolgopleiding nodig. Als algemeen bestuurslid op dit dossier ben je adviserend aios-lid ten aanzien van opleidingsvraagstukken voor onze samenwerkingspartners: de RGS, de Raad Opleiding van de Federatie Medisch Specialisten en het Capaciteitsorgaan. Ook werk je samen op verschillende projecten, zoals het veilig opleidingsklimaat, het toekomstige specialismenlandschap, de verdeling van de opleidingsplaatsen en de ramingen hiervan. Je onderhoudt contacten en werkt mee aan de PR op dit thema. Je hebt visie op de opleiding, en bent in staat om dit goed te verwoorden, zowel intern als extern. Goede planningsvaardigheden en communicatieve skills zijn hiervoor belangrijk.

Algemeen bestuurslid PR & Communicatie
Als bestuurslid PR & Communicatie speel jij een cruciale rol in het verspreiden van alle belangrijke informatie aan onze achterban en andere belanghebbenden. Je creëert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van DJS, bent creatief, hands-on en draagt uit waar DJS voor staat. Je hebt affiniteit met het schrijven van teksten voor sociale media, nieuwsbrieven en de website. Eerdere ervaring met Canva of een ander fotobewerkingsprogramma is een pré, maar enthousiasme om hierin te leren is ook voldoende. Je begeleidt onze PR Commissie in het bijhouden van onze socials en bent verantwoordelijk voor de organisatie van evenementen (zoals het DJS Congres). Daarnaast werk je nauw samen met de communicatieadviseurs van onze partners.

Wat verwachten we van een bestuurslid?

  • Als bestuurslid ben je het visitekaartje van DJS!
  • Bij een eigen dossier hoort een werkwijze die leidt tot het realiseren van resultaten. Bestuursleden worden geacht slagvaardig op te treden, in te spelen op relevante ontwikkelingen en de handen uit de mouwen te steken, bent voldoende beschikbaar en neemt verantwoordelijkheid voor de dossiers die tot zijn of haar takenpakket behoren.
  • Een bestuurstermijn is in principe 3 jaar. Het aantal uren in de week varieert, maar we verwachten minimaal een inzet van 8 uur per week. Houd er rekening mee dat overleggen met externe partijen niet alleen in de avonduren, maar regelmatig ook overdag plaatsvinden. Overleg daarom met je opleider of jij hiervoor tijd kan krijgen. Flexibiliteit is noodzakelijk om de bestuursfunctie te kunnen uitvoeren.
  • Ledenraadsvergaderingen en bestuursvergaderingen vinden plaats op de derde woensdag van de maand, afwisselend fysiek in Utrecht en online via Zoom. Aanwezigheid is een vereiste en we verwachten dat je de hele middag en avond beschikbaar bent.
  • Daarnaast zijn er geregeld beleidsweekenden voor het bestuur en vinden vergaderingen van werkgroepen, commissies en redacties in de avonden plaats. 
  • Als bestuurslid heb je affiniteit met de doelstellingen van DJS. Je bent integer, verantwoordelijk en onafhankelijk (het is dan ook niet mogelijk om tegelijkertijd in een ander bestuur zitting te hebben, zoals in het bestuur van een AAV of juniorvereniging). 
  • Het bestuur van DJS is geen bestuur op afstand en beschikt niet over een groot bureau. Als bestuurslid ben je dus zowel strategisch als uitvoerend bezig.
  • Eerdere bestuurservaring is een pre, maar geen vereiste. 
  • Alleen leden van De Jonge Specialist kunnen solliciteren naar een bestuursfunctie. De duur van je lidmaatschap speelt daarin geen rol. 
  • Voor een evenwichtige samenstelling van het bestuur zoeken we een goede mix van mannen en vrouwen, regio en type instelling. 
  • Vanwege de huidige samenstelling van het bestuur zijn basisartsen (anios en arts-onderzoekers) en aios kindergeneeskunde uitgesloten van deelname aan deze sollicitatieronde.

Solliciteren?
Als jouw interesse is gewekt, zien wij graag je schriftelijke motivatie en cv tegemoet voor 8 mei 2024 via info@dejongespecialist.nl. Je kunt je sollicitatie richten aan Kirsten Dabekaussen, voorzitter DJS.

Natuurlijk kan je via dit e-mailadres ook meer informatie krijgen over De Jonge Specialist en deze vacatures. De sollicitatiegesprekken vinden 29 mei plaats in de avonduren in de Domus Medica te Utrecht.

Werken aan een gezonde werkomgeving en toekomst?

Word lid van De Jonge Specialist en profiteer van al onze lidmaatschapsvoordelen.